Duurzaam en Efficiënt: De Overgang naar een Milieuvriendelijk Verfsysteem

Aangezien duurzaamheid en milieubewustzijn een steeds grotere rol spelen in het dagelijks leven, wordt hier ook steeds meer naar gevraagd door onze klanten.
Zo hebben wij in overleg met de rederij afgelopen jaar drie schepen omgezet van een ééncomponent-verfsysteem naar een tweecomponenten-verfsysteem.
Er is gekozen voor een voorbehandeling die het meest milieuvriendelijk is en toch de beste ondergrondcondities creëert. Hiervoor is gebruikgemaakt van de hogedruk-waterjetmethode met 2500 bar (hydrojetten). Aangezien bij stralen veel stof vrijkomt, is dat bij hydrojetten niet het geval. Het volledige verfsysteem is hiermee verwijderd tot op een kale ondergrond.
Omdat bij hydrojetten veel water wordt verbruikt, ontstaat vliegroest op het staal. Daarom is er gekozen voor een oppervlakte-tolerante epoxyprimer (Sigmacover 280). Deze heeft een uitstekende hechting op gehydrojet oppervlakken en bevat een hoog percentage vaste stoffen, waardoor er weinig verdamping plaatsvindt tijdens het uitharden van de verf. Dit is minder schadelijk voor mens en milieu.
Naderhand is er gekozen voor een hoogwaardige epoxyverf waarmee snel een dikke laag kan worden aangebracht (Sigmashield 880). Dit product wordt ook gebruikt voor sluizen en damwanden. De coating is keihard en zorgt voor langdurige bescherming van het staal.
Epoxy's hebben de eigenschap om te gaan blushen (verkleuring tijdens de uitharding door reactie met vocht) en om te verkrijten (verkleuring door blootstelling aan UV-licht). Dit is een producteigenschap en dus niet te voorkomen, tenzij de verf wordt overschilderd. Daarom is ervoor gekozen om een tweecomponenten-lakverf toe te passen (Sigmadur 520). Dit is een polyurethaanverf met zijdeglans. Het product zorgt voor een fraaie uitstraling. In tegenstelling tot epoxyverven is deze lak niet gevoelig voor verkrijting en minder gevoelig voor blushing. Daarnaast biedt het product een goede kleur- en glansbehoud. Bovendien is het onbeperkt overschilderbaar, wat het onderhoud eenvoudiger maakt.
Dit alles zorgt ervoor dat het nieuwe verfsysteem milieuvriendelijker, duurzamer en onderhoudsvriendelijker is. Ook kan hiermee sneller de gewenste laagdikte worden bereikt, waardoor minder verdamping plaatsvindt en dus minder schadelijke stoffen vrijkomen die het milieu belasten. Daarnaast is er minder verf nodig door het hogere volume vaste stoffen, wat de klant aanzienlijk bespaart op kosten.